onsdag 16. desember 2009

SJIRAFF

JEG ER BEST! HELGE ER IKKE BEST! JEG ER SMARTEST! HELGE ER IKKE SMART! hihihi!! Jeg eelsker å vinne diskusjoner!
Vi får ta det fra starten. Igår kveld kjeda jeg meg, og snakka med Helge på msn. Så spurte Helge hva jeg ville hatt av en flodhest eller en giraffe. Så spurte jeg hva en giraffe var, om han tilfeldigvis mente sjiraff. Men nei, det gjorde han ikke, det. Han mente giraffe. Så begynte den heftige diskusjonen; vi googla og alt mulig mot hverandre. Han fant på wikipedia, "sjiraff, også skrevet giraff, osv". Jeg fant språkrådet sin side og fikk bevist at det heta sjiraff, og at det er eneste korrekte norske skrivemåte av ordet. Det føltes bra!
Men ikke tro det var ferdig der. For dette lærte jeg i 2. klasse, husker det godt. "I og Y de er så kry, de vil ikke J forran seg se" lærte vi, med unntak sjiraff og noen få til. Men Helge hadde lært giraff på barneskolen han og. I Tana vel og merke.. Neida ;D Så, da fant jeg ut at eneste løsning var å sende mail til det norske språkrådet. Og det gjorde jeg! Svaret likte jeg godt! Legger det som bilde under her, men dersom det er vanskelig å se hva det står skal jeg skrive det og.


Her står det, at den eneste formen som er tillatt etter dagens rettskrivning, er sjiraff, og så vidt han (Øystein Baardsgaard, rådgiver i Språkrådet) kan se av deres oppslagsverker, har det vert eneform i 40-50 år. Snakk om å henge etter i Tana altså. JEG VANT! Helge er gammeldags! Hurra! Jeg elsker å vinne. Det føles fantastisk! Hei, jeg heter Gjertrud, men kall meg Smartrud, det passer bedre!

1 kommentar:

  1. Det e mange skoler i Tana, og sikkert forskjellig praksis i ka man lærer på dæm. Æ har i alle fall lært det at sjiraff e et av di få unntakan me "ji" i ordet. Ikke døm Tana for hardt, bare fordi Helge (stakkars) har hatt ÉN gammeldags norsklærer.

    -Emil

    SvarSlett