torsdag 13. januar 2011

Blogg om blogg

(Dette er en sidemålsoppgave i norsk som blir vurdert. Istedenfor å levere på fronter som vanlig, så fikk vi lov å skrive et blogginnlegg i bloggen vår og levere inn lenken til bloggen.)

Utgangspunktet for oppgaven var to tekster skrevet av Trude Ringheim. Etter å ha lest den første teksten, "Prisen for bloggen" (Dagbladet 4.1.11), tenker jeg at det er mye man skal gjøre seg tanker om her i verden. Her må jeg sitte å gjøre meg en mening om at bloggfenomenet Voe legger ned bloggen sin, uten å noen gang ha lest bloggen hennes. Jeg hadde faktisk ikke hørt om den engang før hele Norge var i sorg over at den skulle legges ned.
Hvorfor sørger hele Norge fordi en 15 år gammel jente bestemmer seg for å slutte å bli mobbet på internett? Det er da nok av andre "rosablogger" å kaste seg over. Nok av andre tenåringer å skrive stygge ting om når de legger ut bilder av seg selv. Jeg har ikke lyst å lese rosablogg egentlig. Så hvorfor skulle jeg bruke tid på å lese Voes blogg? Jeg kan jo heller bruke tiden til å være på facebook eller skrive min egen blogg. Og det var nettopp dette den andre teksten handlet om.
Den andre teksten var "Selvskryt var typisk 2010" (Dagbladet 3.1.11). Denne handlet om hvordan vi i løpet av det siste tiåret har blitt veldig flinke til å drive intens, daglig selvpromotering gjennom Facebook. I løpet av denne norsktimen jeg har brukt på å skrive denne oppgaven, har jeg selvsagt også tilbrakt tid på facebook. Og med nærmere ettertanke er det faktisk ganske mye uviktig som dukker opp der.


"skjer med at du like deg sjøl? dåårlig" "gleder meg til den dagen jeg kommer på noe fornuftig å skrive her...." "Historie! Barapapapa, I'm loving it, næt" "skoleeee......" "Har vi hadd den siste kortimen, eller har vi kor på tirsdagen som kommer også?" "Lunch." "meg til spansklærer (på kødd): kyss meg i ræva!! spansklærer: nei, æ klær ikke bart! *hele spanskklassen bynne å flire*".

På tide å dele bloggen på facebook, så verden får dagens dose nyttig informasjon fra meg og!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar