mandag 1. mars 2010

Vinterferien

For en uke siden og vel så det var det vinterferie. Og, da dro jeg, Eirin, Mari og Signe til fjells! Nermere bestemt Bollo, til Mari sin hytte for å sove over en natt. Skyfri himmel, strålende sol og temeratur mellom -25 og -28 om ikke kaldere. 4 km å gå på ski først, med en hel del oppoverbakker.
På hytta spiste vi masse god mat, og jeg bytta lørdagen til torsdag for å kunne spise søtsaker. Egentlig faster jeg fra godteri, kjeks, saft og sånt. Is og, men med unntak. Påleggsutvalget var veldig stort; peanøtsmør, nugatti, leverpostei, agurk og smør. Og egg, men det synes ikke jeg er noe godt egentlig. Vi spilte også spill, MAD, utrolig gøy!
Vi var også endel ute, selvfølgelig! For eksempel bare ut og rase i snøen, jeg tok helt av! De andre var litt slappe, men ikke så ille heller. Var masse masse snø, og kjempevanskelig å klatre opp igjen etter å ha rulla ned bakker. Vi for på aketur også, var ute kjempelenge og akte! Vi fant en kjempebratt bakke der vi ikke så enden når vi sto på toppen, og etter en mislykka nedtur fant vi ut at det skyldtes at den gikk innover. Altså mer enn 90 grader.
Jeg og Eirin fant også ut at det var en fjellside, uten særlig mange plasser å trø på. Vi kjempa oss desperate opp igjen med rattkjelkene, og etter harde, bitre, lattermilde minutter var vi oppe igjen. Eirin akte først ned igjen, og der som berget gikk innover fulgte vel rattkjelken fjellsiden, mens Eirin fortsatte loddrett ned og landa i snøen alene. Søtt! Så for jeg, og jeg holdt kjelken fast, så jeg fløy litt. Det kilte sjukt i magen!
Var rett og slett en kjempekoslig tur! Og ja, på utebildene ser dere min fiine reinsdyrlue, mine fine reinsdyrvotter og mitt fine reinsdyrskjerf! Har også reinsdyrpannebånd, ullsokker og et par til med votter, men det lot seg ikke gjøre å ha alt på samtidig desverre. Jeg laga snøengel i t-skjorta og ulllongsen i sånn ca -25 grader og iskaldt. Det svei sjukt, men det var kjempegøy og! Og engelen ble veldig fin synes jeg. Synes ikke du og?

2 kommentarer: