mandag 11. januar 2010

Hamburger- Ambjørnsen

Vi har tysk nå. Jeg liker tyskklassen min! Læreren har sånn elevsamtaler, og hele klassen ble enige om å drøye tida max så vi slipper gramatikk når vi er ferdige. Og, det funker dritbra! Kim leder klart foreløpig -han prata over 15 min med ho! Respekt!
I mellomtida har vi fått en oppgave. Vi skal skrive en dialog mellom en tysker som spør en nordmann om Ingvar Ambjørnsen. Jeg jobber sammen med Signe, og vi tolka vist oppgaven litt annerledes enn de andre.. Vel, her er det!

Hallo!
Hei.
Kann ich dich etwas von Ingvar Ambjørnsen fragen?
Ingvar Ambjørnsen? Det er litt vanskelig å svare på siden jeg ikke skjønner tysk for jeg er norsk. Men jeg regner med at du spør om når Ingvar Ambjørnsen er født. Han er født den 20. mai 1956, i Tønsberg.
Wo ist er geboren?
Jeg vet ikke helt, men han er en forfatter.
Wie viele Bücher hat er geschrieben?
Det er litt vanskelig å forstå.. Men han ble født i Tønsberg!
Wohnt er jetzt in Hamburg?
Hamburger? Ja det liker han sikkert. Hvem gjør vel ikke det? Eller mener du kanskje at han bor i Hamburg? Han bor i Hamburg, ja visst, ja det gjør han.
Ach, ja, Hamburg! Da wohne ich. Hast du vielleicht da gewesen?
Han har skrevet en mengde bøker. Pelle og Proffen for eksempel.
Er hat ja ”Elling” geschrieben, gibt es mehrere Bücher von ihn?
Elling, ja, ja! Det er en fantastisk film! Har du sett den, kanskje? Bra film, det, ja.
Ich verstehe nicht... Sprichst du Englisch? Do you speak English?
English? Yes, of course!

Tysk er gøy! Iallefall når man kan sitte på tyskchat.de / msn / tyskface.com / deutschpferd.de / deutsch.no / tysk.no / facebook. Eller lol.no, som Oda pleier å si. Ha en fin dag!

4 kommentarer:

  1. Hehehe, fantastisk bra altså! Helt lol.no ^^

    SvarSlett
  2. hurra, for tysk er jo så gøy ._.
    tysk-tentamen på fredag, neiånei

    SvarSlett
  3. hahahaha. kongebra! tysk er herlig, når man slipper å jobbe med tysk ;)

    SvarSlett
  4. Ja, tysktimer er bare flotters :D når man ikke må gjøre tysk, altså. www.lolz.org

    SvarSlett